Tot mai multi specialisti in politici educationale analizeaza in ultimii ani motivele pentru care Finlanda se plaseaza in mod constant in topul evaluarilor scolare internationale de tipul PISA. Recunoscut teoretician al stiintelor educatiei, Pasi Sahlberg abordeaza "fenomenul finlandez" din perspectiva leadershipului educational. Comparand strategiile si instrumentele liderilor educationali din Finlanda si din lumea intreaga (de la directori scolar si inspectori la factori de decizie guvernamentali), cartea puncteaza jaloanele ce trebuie sa insoteasca orice initiativa de imbunatatire a claselor, scolilor, curriculumului si politicilor publice.
Cititorii vor intelege importanta starii de bine a elevilor si profesorilor, despre ce inseamna echitatea in scoala, despre cum analiza informatiilor de prima mana (small data) poate fi mai utila decat statisticile generale (big data), dar si despre miturile privind educatia finlandeza, care pot deturna factorii de decizie de la adevaratele nevoi ale scolilor lor.
,,Am spus in repetate randuri ca una dintre marile cauze (ignorate) ale disfunctiilor din serviciile noastre publice, in general, si din educatie, in particular, consta in calitatea slaba a leadershipului. Gandirea strategica articulata si bazata pe evidente, capacitatea de policy learning si, nu in ultimul rand, formarea capacitatilor umane si institutionale pentru infaptuirea transformarilor necesare din educatie reprezinta elementele principale ale unui leadership educational autentic. Pasi Sahlberg, unul dintre cei mai reputati specialisti finlandezi, pe care am avut placerea sa il intalnesc si sa il provoc la discutii chiar inainte de "mirajul finlandez" din educatie, a reusit in aceasta carte sa ofere o lectie pe cat de simpla si clara, pe atat de semnificativa: se poate mult cu putin! Dar se poate numai atunci cand valorile solide si consecventa stau la baza schimbarilor din educatie. Ma bucura nespus ca avem posibilitatea sa le oferim cititorilor nostri aceasta carte facuta sa inspire!'' - Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, decan al Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti