Produsul a fost adaugat in cos
    Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata

    - 20% Reducere

    48.00 Lei

    60.00 Lei

    Produs momentan indisponibil
    Transport gratuit

    Comanda prin telefon: 0723.193.019

    Comanda prin telefon:

    0723.193.019

    Gen: Drept ISBN: 9786062811242 Limba: Romana Subgen: Stiinte administrative Autor: Mihai Cristian Apostolache Editura: Universitara Coperta: brosata Data aparitie: 2020 Pagini: 396 Format: Fizic

    Descriere

    Suveranitatea nationala, potrivit art. 2 din Constitutie, apartine poporului roman, care o exercita prin referendum si prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte.

    Precizarea caracterului alegerilor a fost introdusa prin Legea de revizuire din 2003 si a fost determinata de dorinta legiuitorului constituant derivat de a departaja intre statul totalitar si statul de drept, la edificarea caruia am trecut dupa Revolutia din Decembrie 1989.

    Si in regimul trecut au existat alegeri, insa singura asemanare cu cele din ziua de azi era aceea ca alegerile erau si sunt periodice, pentru ca de caracterul liber si corect este evident ca nu putea fi vorba.

    Alegerea autoritatilor administratiei publice locale a parcurs, sub aspectul reglementarii, trei mari etape, determinate prin raportare la Legea fundamentala a tarii:

    a) etapa preconstitutionala, reprezentata de Legea nr. 70/1991 a alegerilor locale, care a fost modificata prin Legea nr. 25/1996, astfel incat, dupa aceasta data, putem spune ca si-a schimbat caracterul;

    b) etapa postconstitutionala inainte de revizuire, reprezentata de Legea nr. 25/1996, care, cum am aratat, a modificat prima Lege a alegerilor locale nr. 70/1991;

    c) etapa post-revizuire a Constitutiei, reprezentata de Legea nr. 67/2004 privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, Legea nr. 35/2008, care, desi reglementa alegerea Camerelor Parlamentului, modifica si completa, in acelasi timp, atat Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, cat si Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali.

    Cea de a treia lege, din aceeasi categorie, este actuala Lege nr. 115/2015, al carei comentariu face obiectul prezentei lucrari.

    Constatam ca s-a inregistrat o fluctuatie a legislatiei, o instabilitate a acesteia, ceea ce a facut, pe unii autori, sa critice acest lucru, apreciind ca, pentru corectitudinea alegerilor, este inerent sa existe o legislatie asezata, clara si coerenta, care sa nu fie supusa unor modificari atat de frecvente. Se subliniaza faptul ca reglementarea procesului de alegere a autoritatilor administratiei publice locale „a fost modificata destul de des si in mod special , prin ordonante de urgenta, in anii electorali.

    Toate aceste situatii au constituit un factor de incertitudine juridica si o cauza a deficientelor acestei legislatii , constatate cu prilejul aplicarii sale”.

    In niciun caz, nu este permis ca aceste modificari sa intervina in anul care precede, astfel cum a statuat si Curtea Constitutionala, ciclurile electorale. Din pacate, astfel de exigente au ramas, de multe ori, la nivel de aspiratii, pentru ca realitatea este mult diferita, pentru ca intalnim o efervescenta atat a legiuitorului primar, cat si a celui derivat, in a modifica legea electorala „dupa cum bate vantul” intereselor politice.

    Este suficient sa exemplificam cu modul de alegere a primarului, institutie care a facut obiect de cercetare a tezei de doctorat a autorului, care initial s-a derulat in doua tururi de scrutin, cu rarele exceptii in care, in primul tur castiga peste 50% unul dintre candidati.

    Ulterior, s-a modificat legea, promovandu-se sistemul de scrutin majoritar uninominal intr-un singur tur, fiind declarat ales candidatul care a castigat in primul tur, cel mai mare numar de voturi.

    Interesant este ca aceiasi competitori politici, care au promovat sistemul unui singur tur, ulterior, cand s-au aflat in alte roluri sau pe alte pozitii, au militat pentru revenirea la alegerea in doua tururi. Ba mai mult, au dorit ca acest lucru sa se intample cu cateva luni inainte de data alegerilor, incalcand regula consacrata de „gardianul suprem” al constitutionalitatii si al statului de drept la nivel european, care este Comisia pentru Democratie prin Drept de la Venetia.

    Dumnezeu sa mai inteleaga si clasa politica si pe reprezentantii ei. Ne face placere sa mentionam ca Mihai Apostolache, autorul lucrarii de fata, a fost printre cei care au militat pentru ca sa nu se consacre solutii legislative nedemocratice si care le-a criticat cu vehementa atunci cand au fost, totusi, adoptate.

    Mihai Apostolache se particularizeaza de alti autori din mai multe puncte de vedere. Mai intai, pentru ca nu este doar teoretician, el a exercitat mai multe mandate de parlamentar, astfel incat a fost si „autor” al legilor, nu doar cel care le aplica, se supune lor sau le analizeaza.

    In al doilea rand, Mihai Apostolache este profund atasat de administratia publica locala, pe care a slujit-o din mai multe ipoteze. Mai intai, printr-o organizatie neguvernamentala care a organizat diferite cursuri de perfectionare pentru alesii locali si personalul din administratia publica locala. Acest organism neguvernamental a fost ulterior transformat in partid politic local, care se bucura deja de o legitima incredere si recunoastere.

    Din aceasta perspectiva, comentariul realizat de domnul Mihai Apostolache asupra Legii nr. 115/2015 combina fundamentele teoreticianului cu abilitatile si experienta practicianului. Acest lucru ii confera o valoare, pe care suntem convinsi ca o vor descoperi si aprecia toti cei care studiaza si utilizeaza, in activitatea desfasurata, lucrarea de fata.

    Prof. univ. dr. VERGINIA VEDINAS

     

    Cuprins :

     

    O sarguința trebuincioasa: Comentariul legii privind alegerile locale/ 7

    Introducere / 11

    Titlul I. Alegerea autoritaților administrației publice locale/ 34

    Capitolul I. Dispoziții generale /34

    Capitolul II. Organizarea alegerilor /71

    Secțiunea 1. Circumscripțiile electorale/ 71

    Secțiunea a 2-a. Secțiile de votare/ 78

    Secțiunea a 3-a. Registrul electoral și listele electorale /80

    Secțiunea a 4-a. Birourile electorale/100

    Secțiunea a 5-a. Candidaturile /160

    Secțiunea a 6-a. Buletinele de vot / 190

    Secțiunea a 7-a. Campania electorala/ 202

    Capitolul III. Desfașurarea alegerilor/ 235

    Capitolul IV. Stabilirea și constatarea rezultatelor alegerilor/ 260

    Secțiunea 1. Stabilirea rezultatelor votarii/ 260

    Secțiunea a 2-a. Constatarea rezultatelor alegerilor/274

    Capitolul V. Contravenții / 318

    Capitolul VI. Dispoziții tranzitorii și finale/ 328

    Concluzii/ 365

     

    Bibliografie/ 380

    Lasa un review

    Campurile marcate cu asterix sunt obligatorii.

    Stocul pentru acest produs este epuizat.

    Daca doriti sa va anuntam cand revine in stoc introduceti adresa dumneavoastra de email.

      Produsul a fost adaugat in cos